Debat | Golf.dk

Velkommen til debatten

Husk du skal være logget ind for at deltage i debatten på Golf.dk.

  •  1
    Bold i grus og småsten skyllet fra vejen/stien

    06/05 - 2018 | Henrik Krebs Jensen | Last answer: 06/05 - 2018

    Bolden lander lægger sig til hvile på grus/sten/ral, der er skyllet ud på fairway / rough ved siden af stien/vejen.
    Veje og stier er i Lokale regler defineret som "Ikke flytbar forhindring" (Regel 24-2).
    Spørgsmål:
    1. Er der frit drop fra det udskyllede materiale, der klart ligger uden for stiens normale grænser, men i sammenhæng med / "forbundet" med det tilbageblevne materiale?
    2. Hvis Nej, må man så fjerne en eventuel sten, som bolden ligger op ad og generer slaget?

    • Nej og ja, men ...

      06/05 - 2018 | Niels Pein

      Der er ikke frit drop. Sådanne sten må fjernes. Det er løse naturgenstande. Hvis man derved kommer til at flytte bolden, så får man et straffeslag, og bolden skal genplaceres. Så hvis bolden ligger op ad stenen, så kan det godt være problematisk at fjerne den sten.

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  2
    Spg. vedr. Turneringsbetingelser for Golf Sixes

    29/04 - 2018 | Jógvan Jespersen | Last answer: 03/05 - 2018

    Jeg har et spørgsmål vedrørende Pace of Play når det gælder putting. Som det er beskrevet i betingelserne omkring ’Pace of play’ og i afviklingen af hul 4 i turneringen.

    Hvis medspilleren for den spiller der skal slå det næste slag (i dette tilfælde et putt), læser puttelinjen imens spilleren løfter, renser og genplacere bolden, reparere nedslagsmærker samt fjerner løse naturgenstande fra puttelinjen. Må denne medspiller læse puttelinjen for spilleren, og uden at dette indgår i de 30 sekunder der er på Shot Clock?

    Min antagelse er at der ikke vil blive anvendt mere tid på afviklingen af spillet. De to spillere arbejder dog effektivt sammen, og udnytter deres tilladte tid inden for reglerne.

    Som jeg læser nedenstående, så gælder dette kun for spilleren der skal slå det næste slag, og ikke sin partner.

    4. hul: Shot Clock (30 sek. tidsgrænse for alle slag) Tidstagningen starter, når det er spillerens tur til at spille, og spilleren har mulighed for at spille. På green starter tidstagningen, når spilleren har haft fornøden tid til at løfte, rense og genplacere bolden, reparere nedslagsmærker samt fjerne løse naturgenstande fra puttelinjen. Tid brugt til at se på puttelinjen uanset hvorfra tæller med i den tilladte tid. Hvis en spiller overskrider tiden på 30 sek., får parret et strafslag (ekstra slag i scoren).

    https://www.danskgolfunion.dk/manualer/turneringshandbog/2018/da/topic/d...

    • Alt kan misforstås >D

      03/05 - 2018 | Jógvan Jespersen

      Jeg er også bevidst om hvad det menes, men vil blot sikre mig i forhold til hvad jeg anbefaler til to spillere der forventer at skulle deltage. Det vigtigste for turneringen, og på sigt, er at de unge mennesker ikke gror fast fordi hvert slag skal tage 2 min. Men tak for svar Niels.

    • Det vil være ok

      02/05 - 2018 | Niels Pein

      Jeg kan godt se, at formuleringen kan misforstås. Det er ikke sådan at uret tikker blot fordi man læser puttelinen. Tidstagningen starter som beskrevet, og så må man selv om hvad man bruger de resterende 30 sek. på, Læse puttelinie, læse notater, "line op" etc. Det vil være helt i orden at partneren læser linien, og så kan spilleren spare lidt tid. Spilleren kan f.eks. også læse puttelinien inden det bliver hans/hendes tur til at putte, og så vil det heller ikke tælle med i de 30 sek. Venlig hilsen, Niels Pein

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  2
    kan man droppe i en hazard

    15/04 - 2018 | Poul Schleppegrell Vengberg | Last answer: 02/05 - 2018

    slår i går over en sø, kan ikke helt se om bolden kom over, laver en provosorisk, ved den gule hazard grænse
    da jeg kommer på den anden side, kan jeg, i den nu røde hazard, finde min bold, helt begravet som sucher, ,
    spørgsmålet er så, kan jeg tage min sucher op , og droppe i hazarden, ikke nærmere flaget, det var der mulighed for, og det vil ikke give mig stor fordel, men
    jo være at spille videre med den oprindelige
    hvis jeg ikke kan det, så har jeg jo fundet min bold, og den provosoriske er ude af spil, og så skal jeg , hvis jeg ikke kan spille videre, tilbage og slå en ny bold ved den gule hazard grænse
    god dag

    • En lille ekstra detalje

      02/05 - 2018 | Niels Pein

      Som Ole skriver, hvis der ikke er en Lokal Regel der siger man kan spille en provisorisk i dette tilfælde, og omstændighederne er således at det faktisk er en ny bold og ikke en provisorisk, så er der også den detalje, at en ny bold skal spilles derfra hvor den oprindelige blev spillet. Hvis "ved den gule hazard grænse" ikke er det sted, så er det spil fra forkert sted, med ydeligere 2 straffeslag. Og hvis der er tale om en alvorlig overtrædelse af spil fra forkert sted, så skal fejlen rettes for at undgå diskvalifikation.

    • Nej, ikke i dette tilfælde

      27/04 - 2018 | Ole Dybdal Nielsen

      Generelt: Der er situationer, hvor man godt kan droppe i en hazard, men man må ikke dømme sin bold uspillelig i en vandhazard. Som altovervejende hovedregel har man kun to muligheder i vandhazarder: spille bolden, som den ligger, eller tage lempelse efter Regel 26-1. Hvis en vandhazard har en sådan størrelse eller beliggenhed, at det vil være meget tidskrævende at afgøre, om en bold er i hazarden eller ej, kan der laves en Lokal Regel, der tillader at spille en bold provisorisk efter Regel 26-1, så man slipper for at gå langt tilbage for at tage lempelse, hvis bolden er uspillelig i hazarden. En sådan Lokal Regel er dog meget sjælden. I det konkrete tilfælde: Hvis der ikke var en sådan Lokal Regel, og hvis du udelukkende var i tvivl, om bolden var i eller over vandhazarden (og altså ikke i tvivl, om den kunne være tabt uden for hazarden eller out of bounds), måtte du faktisk ikke spille en provisorisk bold. I så fald var din anden bold ikke provisorisk, men en ny bold, og du skulle så have spillet videre med den, uanset om du fandt den oprindelige eller ej.

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  1
    Drop fra bunker

    29/03 - 2018 | Kim Korsgaard Nielsen | Last answer: 29/03 - 2018

    Hej

    Kan man med et strafslag tilfølge erklære sin bold uspillelig i bunker og droppe udenfor bunkeren?

    Mvh Kim

    • En mulighed for at komme ud af bunkeren

      29/03 - 2018 | Sidse Pein-Lorenzen

      Dømmer man sin bold uspillelig i bunkeren, må man slå slaget om fra det forrige sted med et straffeslag. Hvis det forrige sted var udenfor bunkeren, kan man komme ud på den måde. Mvh Sidse

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  1
    Så kom de nye Regler, der er godt nok meget nyt at forholde sig til !!

    13/03 - 2018 | Sidse Pein-Lorenzen | Last answer: 14/03 - 2018

    • Spændende :)

      14/03 - 2018 | Martin Grøn

      Personligt bliver jeg glad for at man ikke bliver straffet for dobbeltchip længere :)

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer
  •  2
    Regel spørgsmål

    18/02 - 2018 | Kim Korsgaard Nielsen | Last answer: 25/03 - 2018

    Problemstilling: Scorrekortet er udfyldt rigtigt på alle huller men sammentællingen er forkert!

    Hvad er straffen - hvis nogen? Og er der forskel på om summen (antal slag) er højere elller lavere end kortet egentlig skulle vise hvis sammentællingen var korrekt?

    Mvh Kim

    • sammentælling

      25/03 - 2018 | Poul Schleppegrell Vengberg

      der skal være anført rigtigt, på hvert enkelt hul, en forkert sammentælling medfører ikke diskvalifikatio, det er komiteen, som tæller sammen , og har ansvar for at det er rigtigt e v t ekstra slag, i f m straf, som man ikke kendte kan undtage for reglen jeg har en enkelt gang accepteret et forkert scoresammentælling, da spilleren, havde glemt at fratrække sine tildelte slag, i en match og han gjorde så selv opmærksom på det ved præmieuddelingen, det var lidt mærkeligt, men ok , og ikke et forsøg på snyd ? tværtom han havde snydt sig selv

    • I golf skal man kunne tælle...

      18/02 - 2018 | Kenneth Radoor

      Og ikke nødvendigvis regne. https://www.golf.dk/manualer/golfreglerne/2016/da/topic/regel-6 og https://www.golf.dk/manualer/golfreglerne/2016/da/topic/regel-33 Det er kommiteens ansvar , så ingen straf for at regne forkert /Kenneth

    Deltag i debatten
    Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Sider